[Rallye] Fiesta R2

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[Rallye] Fiesta R2

Messagepar ne0dyme » 29 Mars 2009 19:13

M-Sport est actuellement en train de développer une Fiesta R2 basée sur la Fiesta 1.6 Ti-VCT. Elle sera homologuée le 1 juillet 2009 et remplacera la Fiesta N3 actuelle dans les différentes séries du Fiesta Sport Trophy.

Pour rappel, M-Sport est actuellement occupé à développer cette Fiesta R2 sur base de la Fiesta Sport 1.6 qui sera prochainement disponible en concessions. Actuellement, le préparateur britannique est en phase d'achèvement de fabrication du prototype destiné aux tests de développement qui débuteront fin mars. La voiture sera homologuée au 1er juillet 2009.

Afin de limiter les coûts (le prix du kit R2 n'est pas encore connu...), M-Sport veut conserver un maximum de pièces d'origine, tout en profitant des largesses de la réglementation R2. Ainsi, la boîte de vitesses sera une Sadev séquentielle à 5 rapports. Amortisseurs Reiger, ressorts Eibach... Les liaisons au sol seront particulièrement soignées. Normal, car la Fiesta doit rivaliser avec une Citroën C2 R2 particulièrement aboutie. M-Sport ouvrira son carnet de commandes le 1er mai prochain. En espérant rencontrer le même succès qu'avec la Fiesta gr.N dont 280 exemplaires ont été vendus dans 27 pays... (S.H.)


http://sport.turbomagazine.be/index.php?pg=news&id=1514

Quelques photos (désolé pour la qualité, pas trouvé mieux):

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Petit aperçu de ce que ça donnera une fois fini:

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:wink:
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Messagepar Anthony » 08 Mai 2009 12:40

Je suis pas d'accord pour la version finie...

Je pense que sa ressemblerait plutôt à çà :

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:P

Je vous rajoute une autre photo :

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Messagepar ne0dyme » 08 Mai 2009 12:48

Désolé mais ce sont les photos de la Fiesta Div.1 de Rallycross. ;)

http://www.frst.ch/forum/viewtopic.php?p=93011#93011
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Messagepar Anthony » 08 Mai 2009 12:53

Oui je sais très bien :wink:

Même que Gronholm pilotait l'ancienne.

Mais je pense que la Fiesta en Rallye ressemblera plus à cela plutôt qu'à celle que tu as posté :D

Image
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Messagepar Nick02 » 08 Mai 2009 13:33

Anthony a écrit:Oui je sais très bien :wink:

Même que Gronholm pilotait l'ancienne.

Mais je pense que la Fiesta en Rallye ressemblera plus à cela plutôt qu'à celle que tu as posté :D

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Celle postée par Neodyme est la remplacante de la Groupe N utilisée pour le Sporting Trophy (categorie R2 comme indiqué dans le titre du post). Celle que tu as posté ci-dessus (la blanche) est probablement le développement de la future Super 2000 ou une version pour le futur WRC en 1600 Turbo... Une autre categorie quoi... Les deux co-existeront, mais la R2 est sans doute beaucoup plus proche d'un engagement en compétition.
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Messagepar Nicos » 08 Mai 2009 14:05

Anthony a écrit:Image


Elle est magnifique :love:
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Messagepar ne0dyme » 08 Mai 2009 15:00

Image

Cette photo est celle d'une Fiesta "maquillée" en Fiesta R2 présentée lors d'un salon. La Fiesta R2 étant loin d'être prête à ce moment-là.

La version finale a en effet été dévoilée récemment en Suède (la photo que tu as postée). ;)

The new Ford Fiesta R2 shown for first time in Sweden.

The all new R2 Ford Fiesta rally car was one of the news which was unveiled at the press conference on Bilsport Performance & Custom for two weeks ago.

It was the very first car build to the new R2 specification which MSE/Ford TeamRS did loan from M-Sport, UK.

It was a very excited Victor Henriksson who took of the cover with the help of his co-driver Håkan Palm and they could start to familiarize with his new wheels. The debut is planned to the South Swedish Rally and Victor is very eager to start the testing which is planned before the rally. More news to come after the test.
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Messagepar Anthony » 08 Mai 2009 19:01

Oui c'est bien çà, en suède :wink:

M'enfin je trouves bizzare le "kit" carrosserie, on dirait juste le bas de caisse qui est de série sur la Ford Fiesta Sport. Je trouve ça étonnant pour faire du rallye... :oops:
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Messagepar ne0dyme » 08 Mai 2009 19:06

Ben la Fiesta ST N3 actuelle est strictement identique du point de vue carrosserie que la Fiesta ST de route.

La nouvelle Fiesta R2 est basée sur la Fiesta Sport 1.6 Ti-VCT, ce qui explique sans doute que le kit soit toujours présent. :wink:

Et puis comparé au pare-choc avant des Focus WRC, je crois que y a pas trop à s'en faire. :lol:
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Messagepar ne0dyme » 20 Mai 2009 22:15

ça y est, elle est prête! :mrgreen:

Elle sera présentée en exclusivité au Rallye d'Italie mais en tant que voiture de sécurité.

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New Ford Fiesta Group R rally car launched

An all-new Ford Fiesta R2 rally car, based on the top-selling Ford Fiesta road car launched last year, was unveiled at the Rally d'Italia Sardegna this evening. Designed to replace the hugely successful Fiesta ST rally car, the new vehicle is targeted at competitors in the Fiesta SportTrophy series around the globe, as well as in regional rally championships.

The Fiesta R2 will conform to the latest FIA regulations and satisfy strong customer demand for an exciting yet affordable point of entry into rallying. While the car will not compete in Sardinia, it will be driven as a course safety car ahead of the main entry by FST International Shootout winner Matthias Boon (BEL) and co-driver Massimiliano Bosi (ITA).

The development bodyshell for the R2 project was revealed by M-Sport at the Autosport International Show in the UK in January 2009. As one of Europe’s biggest motorsport shows, the project generated great interest and excitement from potential competitors and the public alike. Work on the base design of the car, the result of successful engineering co-operation between M-Sport and Ford, is now almost complete and engineers are undertaking a comprehensive test programme in readiness for a proposed homologation date of 1 July 2009.

The five-speed Fiesta R2 rally car is based on the Ford Fiesta Sport (Zetec S in the UK and Ireland) using the 1.6L Ti-Vct 120PS (1598cc) base engine as in regular production. It is built from a standard conversion kit developed by M-Sport.

The kit to convert the car to rally specification includes engine parts to increase the engine performance including pistons, conrods, camshafts, valve springs, injectors, airbox, air filter, spark plugs and a sump baffle kit. The gearbox has been replaced for a sequential shift unit with a limited slip differential, along with upgraded brakes and Reiger suspension. Beyond these specific items, the intention is for the car to use many standard components from the Ford Fiesta and other Ford road vehicles to reduce costs for the competitor. Standard conversion kits will be available from M-Sport or an appointed national sales outlet.

The knowledge gained from the world-title winning Ford Focus RS WRC has been transferred to the creation of the Fiesta R2 under the leadership of M-Sport’s Principal Engineer Chris Williams, who was also responsible for the success of the Fiesta ST, which sold in 27 different countries.

Last month M-Sport announced the development of a Super 2000 Fiesta for competition at the sport's highest level. These two vehicles, the Super 2000 and the R2, will create a complete ladder of opportunity for rally competitors to graduate from grass roots level to WRC using Ford vehicles.


M-Sport Managing Director Malcolm Wilson said:
“The development of this car has created a lot of excitement over the past few months and I’m delighted that we have now been able to unveil the Fiesta here in Sardinia. There’s no doubting that the R2 has large boots to fill: the GpN Fiesta ST is still achieving frequent class wins around the world and has finished as high as 25th overall in the WRC, an amazing feat for a small car. The experience and knowledge that our engineers have gained with the ST has been key in developing the R2 into a more ‘sophisticated’ car, whilst it has inherited the basic strength and reliability that made the ST so popular – and all at a lower cost than other competing manufacturers.”

Ford of Europe Motorsport Director Mark Deans said:
"The continued commitment of M-Sport to its Fiesta SportTrophy series is great news and we are eager to see the new Fiesta in rallying. The road car has deservedly received huge acclaim since its launch last autumn and will provide the perfect base vehicle. I'm confident the R2 will play a key role as the ideal entry-level car. The development of this car is a product of enthusiastic collaboration between Ford and M-Sport and, allied with the recently-announced Super 2000 Fiesta, offers a complete ladder of opportunity to guide ambitious and talented drivers from the sport's base level through to the very top in Ford vehicles. While Ford of Europe's principle motorsport activity remains the FIA World Rally Championship, we will do everything we can at a local level to support the Fiesta SportTrophy in individual markets and we wish M-Sport every success with their new Fiesta projects."


Further information regarding the Fiesta R2 can be found on the new website www.FiestaR2.com from Friday 22 May 2009.

Fiesta R2 Specification

Donor vehicle: Ford Fiesta 1.6 Sport / Zetec S. Model dated from September 2008 for purchase from any source. Promotional price available from
M-Sport.

Engine: 1.6 Zetec 16V – 1598cc – Ti-VCT; 4 cylinders in line; DOHC; 16 valves; alloy cylinder head and block; variable cam timing.

Power: 163 PS @ 7,500 rpm

Torque: 182 Nm @ 5,700 rpm

Transmission: Five speed sequential gearbox developed by Sadev with plated limited slip differential and uprated driveshafts. ECU developed by Pi with flat shift feature with full throttle closed loop control shift.

Suspension: Reiger adjustable dampers with Eibach springs, spherical jointed top mounts front and rear. Front dampers adjustable for bump and rebound. Standard rear beam with uprated mounts. 2-bolt clamped front upright. Adaptor pin mounted in uprights with spherical bearing connecting the lower arm. Five stud hub.

Brakes: Gravel (front): 285 mm AP ventilated discs with four piston competition calipers.

Asphalt (front): 310 mm AP ventilated discs with four piston competition calipers.

Rear: 280 mm AP ventilated discs with single piston calipers.

Hydraulic handbrake.

Steering: Electric power-assisted steering.

Wheels: Gravel: OZ 6”x15” Gravel

Asphalt: OZ 6.5”x16” Asphalt

Bodyshell: Welded T45 steel multipoint rollcage. Optimised seat position and integrated dash bar. Jacking points optional and seam welding is permitted.

Electronics: Bespoke instrument cluster by Visteon in the same style as the standard series cluster.

Dimensions: Length: 3953mm. Width: 1722mm. Height: 1481mm. Wheelbase: 2490mm. Weight: 1030kg.


http://www.m-sport.co.uk/news/714
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Messagepar focus_fan » 20 Mai 2009 23:22

Nouvelle voiture, nouveau logo...
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... et nouveau site.
http://www.fiestar2.com/
Mise en ligne vendredi 22 mai 2009. :wink:
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Messagepar Théo27 » 01 Juin 2009 15:52

La R2 avec ses premiers tours de roue ne compétition officielle, mais il est vrai comme 000.

Ce qui est chouette avec cette présentation, c'est que c'est un pas de plus en attendant la S2000 que le Père Loriaux prépare!
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Messagepar trialex » 01 Juin 2009 19:16

Vraiment sympa tout ça ! Ça devrait accélérer la sortie de la ST :)
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Messagepar focus_fan » 30 Juin 2009 0:41

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Messagepar ne0dyme » 14 Juil 2009 23:32

Mais qui c'est qui teste la Fiesta?

Image

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Il travaille toujours chez Ford apparemment. :mrgreen:
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